Aloittavan tanssijan kurssit


Tanssiharrastuksen aloittaminen on helpointa suomalaisista perustansseista, joita ovat valssi, foksi ja tango. Niistä järjestämme kolmen kerran starttikurssit maanantaisin klo 18.45-20.  Käy kaikki kolme jaksoa, ja niiden jälkeen voit siirtyä maanantain kakkosryhmään.

On myös muita alkeista lähteviä kursseja, joita voit ottaa ohjelmaasi. Niistä neuvomme paitsi kursseilla myös puhelimitse 050 4640600 ja sähköpostitse tanssikoulu (at) tanssis.fi. Tanssilajit ovat vaikeustasoltaan erilaisia, joten aina kannattaa kysäistä, jos on epävarma lajin soveltuvuudesta aloittelevalle harrastajalle.

Metodimme lähtee siitä, että jokainen voi tanssia ja jokaisen kanssa voi tanssia. Opetamme siten, että asiat esitetään selkeästi ja harjoitteita toistetaan riittävän paljon. Tanssin ilo lähtee siitä, että taito karttuu rennossa kivassa oppimisympäristössä.

lavatanssit 1 maanantaisin klo 18.45-20


Lavatanssit 1 on aloittavan tanssijan ryhmä. Sen voi aloittaa minkä tahansa jakson(valssi, foksi, tango) alusta. Jos pääset osallistumaan kurssille esim. vuorotyön takia epäsäännöllisesti, se ei haittaa kunhan käyt aina kun pääset. Me autamme ja opetamme aina, ja annamme takuun siitä, että koulussamme oppii tanssimaan.

Kurssille ei tarvitse ilmoittautua. Tule paikan päälle hiukan ennen kurssin alkua. Rullaamalla sivua alas näet myös muita käytännön ohjeita yleisimpiin kysymyksiin.

Kesäkauden 2019 ohjelma

03.06.-17.06. Foksin alkeet. Perusaskeleen lisäksi tällä kurssilla harjoitellaan oikealle menevät käännökset. Foksi on tärkein tanssi Suomessa. Usein 70 % tanssi-illan musiikista voi tanssia foksina. Foksin lisäksi harjoitellaan hieman tangoa, koska tango ja foksi ovat perusmuodossa sama asia (sama perusrytmi ja samat kuviot eli käännökset).

24.06. Valssin teemailta. Kesäkauden lomatauon vuoksi pidämme valssipainotteisen teemaillan ja opettelemme perusvalssia (vaihtoaskeleet ja oikea käännös). Jos jää aikaa, voidaan lisäksi harjoitella helppoa kävelyhumppaa.  

01.07.-14.07. LOMATAUKO (kaksi viikkoa).

15.07.-22.07. Tangon alkeet. Suomalaista rauhallista lavatangoa, kontaktointia, kävelyä ja kuviona neljänneskäännökset. Jakson kolmannella kerralla seuraavalla viikolla on hauskan kävelyhumpan teematunti.

29.07. Kävelyhumpan teematunti. Kävelyhumppa on helpoin tanssilaji, ja se on myös hauskaa, sillä kuviot ovat aika hulluttelevia. Lopuksi kertaamme ja tanssimme tangoa.

05.08.-12.08. Valssi ja foksi alkeet. Pääpaino perusvalssin harjoittelussa. Foksista tällä kurssilla vain perusaskel.  

Muita aloittavalle sopivia kursseja

MA 24.6. Samba alkeet teematunti klo 20.15-21.15. Lopuksi tanssia klo 21:45 asti kaikille maanantain ryhmissä käyville.

PE 14.06. Valssin ja foksin alkeet pareille klo 18-19.30. Jos haluat hankkia selviytymistanssitaidon kesän juhliin ja muihin rientoihin, voit tulla tälle tiiviskurssille oman parisi kanssa. Kurssille voivat osallistua mm. hääparit, heidän vanhempansa, bestmanit, kaasot, kesälomalle lähtevät ja kaikki, jotka tarvitsevat pientä perehdytystä tanssitaitoon.

TI 16.07.-30.07. Cha cha alkeet. Kolme kertaa tiistaisin klo 20-21 heinäkuussa. Cha cha on Suomen lavoilla yleinen tanssi.

Kesäillan hitaat –ryhmä tiistaisin klo 21-22 sopii myös aloitteleville harrastajille:

TI 16.07. Yökerhoblues. Rento ja melko helppo slovari eli hidas tanssi.
TI 23.07. Slowbeat. Opettelemme tanssimaan hidasta beat-musiikkia helpolla tavalla.
TI 30.07. Neliörumba. Tanssi on jäänyt hiukan historiaan mutta kyseessä on hyvin käyttökelpoinen hitaan boleromusiikin tanssi, jota pidetään myös romanttisena.  

08.08. TO Tapahtumien yön teematunti klo 20.15-21.30 PASO DOBLE alkeet ranskalaisittain. Tunti on maksuton meillä säännöllisesti käyville asiakkaille. Paso doble on ranskalaisen ja espanjalaisen tanssilattian ”kävelyhumppaa”.

16.08. TANGON HISTORIA, tangoilta koululla klo 18-19.30. Tangon historian ja tyylien esittelyä, videoita ja kokeilua. Iltaan voi tulla katselemaan ja juttelemaan vaikka ei haluaisikaan osallistua vanhojen tangojen opetukseen. Kokeilemme vanhaa englantilaista Royal Empress Tangoa sekä argentiinalaista canyengue’ä. Kertamaksu (1 lippu).

Hääpareille järjestämme valssikursseja erikseen. Ne löytyvät omalta sivultaan tästä >>

KURSSIEN TASOT NUMEROINA


Ohjelmamme perustuu lyhytkurssi- ja tasokurssijärjestelmään. Kurssit käydään numerojärjestyksessä ja numero siis tarkoittaa tasoa:

Taso 1 = alkeet. Taso 2 = alkeisjatko. Taso 3 = jatko. Taso 4 tai suurempi = edistyneet.

Aloita uusi laji siis aina 1-tasosta eli alkeista. Yleisohje on, että tasot 1-3 ovat tanssilavakäyttöön sopivaa perustanssia, ja tasot 4-6 ovat edistyneen lajiharrastajan kursseja, joiden käyminen edellyttää säännöllistä tanssitreenausta ja oman kehonhallinnan kehittämistä. 

Usein kysyttyä


Tarvitseeko kursseille ilmoittautua?
Ei tarvitse. Tule vain paikan päälle hieman ennen kurssin alkua.
Voiko kursseille tulla yksin?
Kyllä.
Voiko tanssia oman parin kanssa?
Kyllä. Kursseillamme on jatkuva parinvaihto, mutta oman parin kanssa saa tanssia, jos sitä haluaa.
Millaiset kengät pitää olla mukana?
Aluksi voi ottaa mukaan mitkä tahansa siistipohjaiset mukavat jalkineet, mutta kumipohjaisia lenkkareita kannattaa välttää, koska ne eivät luista. Suosittelemme umpinaisia kenkiä, ei sandaaleja. Kun harrastuksesta tulee säännöllistä, kannattaa hankkia haljasnahkapohjaiset tanssikengät tai tanssilenkkarit.

Mistä saa tanssikenkiä?
Näyttämällä sarjalippuamme tai kausikorttiamme saat 10 % alennuksen tanssialan erikoisliikkeistä Tampereella: Piruetista (Tullintori, 2. krs) ja Ballerina ja Liikunta -liikkeestä (Hämeenkatu 29). HUOM. Kysy meiltä neuvoa, ennen kuin ostat ensimmäiset tanssikenkäsi.
Voiko maanantain alkeiskurssille tulla, vaikka ei ole tanssinut?
Kyllä. Maanantain lavatanssien alkeiskurssi klo 18.45-20 on nimenomaan aivan alkeista aloittaville.
Millaiset vaatteet kursseilla on?
Tavalliset arkivaatteet, mutta varaudu siihen, että lämmin tulee. T-paita tai urheilupaita on hyvä ratkaisu.

Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
Tanssi on lähiliikuntaa, joten hygieniasta on tärkeätä huolehtia. Puhdas treenipaita on partnerin huomioon ottamista. Voimakkaita tuoksuja ja voimakkaita ruokia (sipuli, grilliruuat) kannattaa välttää ennen treeniä.  Oma vesipullo on hyvä ottaa mukaan ja ainakin rokkilajeissa myös pieni pyyhe hien pyyhkimiseen. Pastilli on tietysti hyvä tapa sekin. Itsepalvelukahviostamme voi ostaa suklaata, pastilleja ja purkkaa.  

Kysy rohkeasti lisää puhelimitse, sähköpostitse tai yhteystietolomakkeellamme.