Jive ja fusku


Jive ja fusku ovat rokkitansseja. Jivessä tehdään ns. triple step (vaihtoaskel) ja rock-step (rokkiaskel) , ja fuskussa kirjaimellisesti fuskataan tripla eli sen sijaan tehdään vain yksi askel. Perusrytmi on molemmissa sama eli 6 iskua, ja peruskuviotkin ovat pitkälle samoja. Siksi nämä lajit on helppo oppia yhdessä samalla kurssilla. Suomessa soitetaan nykyään lavoilla paljon nopeaa foksimusiikkia, joten fuskua tarvitaan lavoilla enemmän, mutta tanssiliikunnan kannalta jive on urheilullisempi ja rikkaampi tanssi. Tyylimme jivessä on joka keholle sopiva rento jenkkityyli, ns. east coast swing.

Kurssien tasoryhmät
Numero kurssin nimen perässä tarkoittaa tasoa seuraavasti:

1 = alkeet (beginners)
2 = alkeisjatko (improvers)
3 = jatko (intermediate)
4 = edistyneet (advanced)

Kullakin tasokurssilla on vakioitu ohjelma.

aikataulut kesällä 2020


Kaikille kursseille tulee ilmoittautua. Katso ohje alempaa tältä sivulta.

Jiven ja fuskun alkeiskurssit keskiviikkoisin klo 18.00-18.55

Fusku alkeet ajalla 3.6.-17.6. (3 kertaa)
Jive alkeet ajalla 24.6.-15.7. (4 kertaa). Viimeisellä kerralla opetellaan hieman myös fuskua.

Jive & fusku 3

Ryhmä on tarkoitettu lajien kakkoskurssin käyneille. Kurssi sisältää erisisältöisiä jaksoja A, B, C ja D. Ryhmään voit tulla mukaan aina uuden jakson alusta jiven ja fuskun jatkokurssin käytyäsi. Jokaiselle jaksolle ilmoittaudutaan erikseen.

Ryhmä kokoontuu keskiviikkoisin klo 19.05-20.00 seuraavasti:

A-jakso ajalla 3.6.-17.6. (3 kertaa)
B-jakso ajalla 24.6.-15.7. (4 kertaa)

Jive & fusku 4

Kurssi sisältää erilaisia jaksoja A, B, C ja D. Ryhmään voi tulla mukaan minkä tahansa jakson alusta. Kolmoskurssin asiat kannattaa hallita hyvin ennen nelostasolle siirtymistä. Jokaiselle jaksolle ilmoittaudutaan erikseen.

Ryhmä kokoontuu torstaisin klo 19.05-20.00 seuraavasti:

A-jakso ajalla 4.6.-11.6. (2 kertaa)
B-jakso ajalla 25.6.-16.7. (4 kertaa)

Jiveklubi (= taso 5)

Klubeiksi sanotaan koulussamme tanssillisia ylimpiä ryhmiä, joissa saa treenata omalla tasollaan muiden vuosia aktiivisesti harjoitelleiden kanssa. Ryhmien ideana on tanssillinen liikunnallisuus, mutta aina on myös opetusta ja uusia haasteita. Ryhmä edellyttää säännöllistä osallistumista. Klubi kokoontuu jälleen syksyllä.

Ilmoittautumisohje

Käytä ensisijaisesti netti-ilmoittautumista. Linkki löytyy tämän sivun yläpalkista sekä etusivulta. Ilmoittautuminen on kuitenkin mahdollista myös sähköpostitse tanssikoulu@tanssis.fi tai puhelimitse/tekstiviestillä 050 4640600.

Kaikille kursseille tulee ilmoittautua. Voit ilmoittautua yksin tai parin kanssa. Kaikkiin ryhmiin otetaan tasaparitilanne. Ilmoittauduthan ajoissa, jotta voimme säädellä paritilannetta ennakkoon.

Parin kanssa tuleville: laita netti-ilmoittautumisessa osallistujien määräksi 2. Laita parin nimi ja puhelinnumero viestikenttään.

Vain kurssien/jaksojen ensimmäiselle kerralle ilmoittaudutaan. Ilmoittautuminen koskee kuitenkin koko kurssia/jaksoa. Kurssit/jaksot käydään kokonaan ja ne maksetaan kokonaan ensimmäisellä kerralla. 

Asustesuositus


Matalat tanssikengät (tanssilenkkarit, jazztossut tai muut matalat tanssikengät), vaatetus hikisen lajin mukaisesti.

Kurssiohjelmat

Fuskun alkeet  3 x 60 min.

1. Perusaskel. 
2. Naisen vienti käden alta ja palautus rinnalle.
3. Paikanvaihto / mies käden alta.
4. Paikanvaihto / käden vaihto selän takana.

Jiven alkeet 3 x 60 min.

Jiven perusaskel ja fuskun alkeiskurssin kuviot jiveen.

Jive & fusku jatkokurssi 3 x 60 min.

5. Kahdeksikko eli kahden käden otteen paikanvaihto.
6. Rusetti ja purku selän takaa.
7. Pumpsit fuskuun (varakuvio=tehdään jos ehditään).

Jive ja fusku 3 (neljä erilaista jaksoa A, B, C ja D).

JAKSO A: pääteemana spinit.

8. Spin käden alta VK-otteessa.
9. Naisen avoin spin miehen OK-otteessa.
10. She goes he goes (naisen palautus + mies käden alta).

JAKSO B: pääteemana rullaus jiveen (rolling off the arm).

11. Rullaus jiveen.
12. Vastaspin (avoin palautus) ja miehen vasen käännös.
13. Kaulahuivi.

JAKSO C: pääteemana rullaus fuskuun (rolling off the arm).

14. Rullaus fuskuun. Lisäksi vastaspin (avoin palautus) ja miehen vasen käännös.
15. Pumpsit.

JAKSO D: teemana stopparit.

16. Askelpysäytys (stop and go).
17. Kyynärpysäytys.
18. Rullausasennosta purku eteen OK-otteeseen ja vastaspin.

Jive ja fusku 4  (neljä erilaista jaksoa A, B, C ja D).

Ohjelma saattaa vaihdella sen mukaan, miten sitä ehditään toteuttaa kullakin jaksolla.

JAKSO A
19. Kick-ball-change puolenvaihdot.
20. Läpyspinit.
21. Jojo.
22. Breaks (8 iskua).

JAKSO B

23. Varvas-kanta-kääntelyt (toe-heel swivel).
24. Puolenvaihdot perhosotteesta.
25. Ristiotekääntelyt.

JAKSO C (fuskupainotteinen)

26. Naisen tuplapyöritykset fuskuun.
27. Rusetista rullaukseen.
28. Fuskun kävely rytmiin.
29. Jojo jiveen.

JAKSO D

30. Jiven tuplapyöritykset.
31. Perhosotekävelyt + tuplapyöritykset (Ns. Colt perhosotteesta).
32. Jiven kävelyt.
33. Rusetista rullausasentoon, purku eteen ja vastaspin.